Vestul îşi propune ca prin opinii şi luări de poziţie să promoveze
valorile tradiţionale bănăţene şi descentralizarea economico-administrativă.

M.S. Regele Frdinand I Întregitorul – 89 ani de la trecerea la cele veşnice

M.S. Regele Frdinand I...

Vara anului 1927 a îndoliat întreg Regatul României. În noaptea de 20 iulie, Regele...[...]

Rege, de 87 de ani

Rege, de 87 de ani

În 20 iulie 1927 Mihai I a devenit, pentru prima dată, rege al României, după ce...[...]

Regina Maria

Regina Maria

În urma cu 76 de ani, la 18 iulie 1938, a trecut la cele veşnice Regina Maria, care a...[...]

DIN VECHIME

„Iraţionala diviziune administrativă a Banatului”

Scris la: 26.02.2013, de: Print

Foto 1

Ziarul VESTUL, 1932: „S'a împărţit Banatul în trei judeţe, fără să se ţină socoteală în fixarea perimetrelor afectate centrelor de gravitaţie naturale la distanţele la care-s situate unele comune faţă de aceste centre şi mai ales de posiblităţile de transport existente.”

Iraţionala diviziune administrativă a Banatului

Ţărani aduşi pe jos de către jandarmi, sute de kilometri până la Tribunalul Oraviţa

Atunci când s'a făcut împărţirea administrativă a Banatului, criteriile determinante nu au fost realele nevoi ale locuitorilor, ci interesele întreprinderilor industriale, de o mai mare importanţă.
S'a împărţit Banatul în trei judeţe, fără să se ţină socoteală în fixarea perimetrelor afectate centrelor de gravitaţie naturale la distanţele la care-s situate unele comune faţă de aceste centre şi mai ales de posiblităţile de transport existente.
Astfel, în judeţul Caraş nu s'a ţinut seamă în delimitarea teritoriului de faptul că unele comune, cum este Zorlenţul Mare, Brebu, Delineşti, întreaga vale a Pogonişului, Valea Denii, Apadia, Ohabiţa sunt la o depărate de circa 100 kilometri de Oraviţa. Cine vrea să meargă dela Delineşti la Oraviţa, trebue să facă 40 km cu trăsura până la Reşiţa şi apoi cu trenul până la Oraviţa. Aceasta în ipoteza în care cel care călătoreşte are trăsură şi bani de tren. Dar ce se întâmplă cu ţăranii din comunele de mai sus, care fiind chemaţi de Tribunalul din Oraviţa, nu se pot duce din cauza lipsei de bani pentru tren?
Aşteaptă până ce sunt ridicaţi cu mandate de aducere de către jandarmi şi transportaţi din post în post, peste 100 de kilometri, pânăce ajung la Oraviţa.
Lihniţi de foame, rupţi de oboseală, sunt apoi nevoiţi să facă acelaşi drum înapoi spre casă!
Comunele citate mai sus sunt la o depărtare de numai 12 km de Caransebeş. Înainte vreme cei citaţi de tribunale aveau gratuitate pe CFR, neajunsurile proastei împărţiri administrative nu erau aşa de simţite ca astăzi, când aceste gratuităţi s'au suprimat.
Ar trebui ca printr'o nouă diviziune să se rotunjască în aşa fel suprafaţa afectată unui judeţ, pentruca inconvenientele de deplasare ale locuitorilor să fie înlăturate. Să se ţină seama în primul rând de interesele masei locuitorilor, lăsând pe al doilea plan celelalte considerente.
Or, atunci când s'a împărţit în două judeţul Caraş-Severin, interesele UDR au dictat hotarele.
Şi din cauza aceasta suferă ţărănimea din Valea Pogonişului şi Valea Denii.



Articol din ziarul „VESTUL”, 17 aprilie 1932, anul III, nr. 508

Copyright © 2011 Reproducerea totală sau parţială a materialelor necesită acordul în scris al Vestul.ro


Editorial

Editorial

Scris la: 1 Decembrie 2016

Memorandumul lui Maniu – mai actual decât oricând

“Luăm exemplul ţinutului Timiş, ţinut relativ bogat. Din acest ţinut, Statul încasează pe an aproximativ 5-6 miliarde. Ştiţi cât îi rămân din aceste miliarde pentru nevoile lui administrative, culturale, economice, sanitare etc.? 200 milioane!" Aceasta era situaţia în 1938, la 20 de ani de la Marea Unire. Astăzi, după încă 78 de ani, ce s-a schimbat?

Citeste articolul

Castelino Club pentru Copii in Timisoara

play