Vestul.ro
Opinie

Învăţământ şi educaţie



Educaţia civică a fost o formă perversă de propagandă comunistă. Nu ne-a spus nimeni nimic despre formele de guvernământ şi, de aceea, mulţi români se sperie de cuvintele REGAT, REGE, MONARHIE CONSTITUŢIONALĂ. (...) Am scris acest material după ce un amic, inginer constructor, m-a întrebat dacă am avut şi un rege pe nume FERDINAND.

M-am născut în plină epocă stalinistă şi am beneficiat de un învăţământ bine organizat. Am învăţat multe lucruri inutile şi am o bună cultură generală. Dar nu e mare lucru, cunoştinţele noastre nu ne-au făcut mai eficienţi şi asta pentru că n-am primit o educaţie folositoare. Vom trece în revistă principalele forme şi vom aprecia subiectiv efectele lipsei de educaţie.
Educaţia civică a fost o formă perversă de propagandă comunistă. Nu ne-a spus nimeni nimic despre formele de guvernământ şi, de aceea, mulţi români se sperie de cuvintele REGAT, REGE, MONARHIE CONSTITUŢIONALĂ. Mai mult, prea puţini români ştiu cine şi de ce ne-a adus REPUBLICA în ţară. Nu ne-a spus nimeni nimic despre doctrinele politice şi azi mulţi români, când aud de creştin-democraţie, liberalism sau  socialism nu înţeleg nimic. Azi, prea puţini români ştiu ce este cu adevărat democraţia, pentru că nicăieri n-au primit educaţie în acest sens. Să ne mai mire că singurele personalităţi politice contemporane, Corneliu Coposu şi Ion Raţiu,  au venit cu educaţia antebelică? Nu ne-a spus nouă şi nu le spune nimeni copiilor de azi că a fi mai bun în meseria sau în profesia ta este un act de patriotism, că dezvoltarea ţării ţi se poate datora şi avem concepţia păguboasă „ lasă că merge!”
Educaţia rutieră a fost absentă cu desăvârşire în şcoli. La maturitate, te duci la instructor, faci câteva curse cu maşina, dai examen şi devii şofer, apoi nu respecţi regulile de circulaţie pentru că nu ţi-a spus nimeni că pe traseu nu eşti singur. Nici pietonul n-a primit vreodată educaţie rutieră. Să ne mai mire faptul că sunt atâtea accidente care produc suferinţe şi pagube materiale?
Educaţia sanitară nu s-a făcut deloc, nu se face nici azi, iar educaţia sexuală  este privită ca fiind ceva ruşinos şi ineficient de către prea mulţi români. Lipsa de educaţie duce şi azi la decese, la avorturi, la complicaţii. Majoritatea românilor n-au auzit de medicina preventivă şi ne mirăm că nu ajung banii în sistemul sanitar. Una este să tratezi bolile în faza incipientă, alta în faza avansată. Se risipesc mulţi bani şi, din păcate, se moare sau bolnavii rămân cu sechele majore. Nimeni nu ne-a spus în şcoală despre sexul protejat şi despre bolile venerice, subiectul este încă tabu şi acest fapt a produs şi produce încă suferinţe, cheltuieli sau chiar moartea.
Ce-i de făcut? E simplu, dacă există voinţă. Să învăţăm la şcoală numai despre lucrurile esenţiale. La limba şi literatura română despre scriitorii care au revoluţionat literatura română, la istorie despre domnitorii care au adus progres social, economic şi militar, la noi sau în lume, la geografie esenţialul despre ţara noastră şi despre celelalte ţări şi tot aşa. Dacă se va face loc educaţiei în şcoli şi în grădiniţe, dacă preşcolarii şi şcolarii vor învăţa lucrurile care să le folosească nemijlocit, în România vor veni, uşor-uşor, şi democraţia şi mândria de a fi român şi va învia iarăşi patriotismul plin de esenţă.

PS. Am scris acest material după ce un amic, inginer constructor, m-a întrebat dacă am avut şi un rege pe nume FERDINAND.