Vestul îşi propune ca prin opinii şi luări de poziţie să promoveze
valorile tradiţionale bănăţene şi descentralizarea economico-administrativă.

M.S. Regele Frdinand I Întregitorul – 89 ani de la trecerea la cele veşnice

M.S. Regele Frdinand I...

Vara anului 1927 a îndoliat întreg Regatul României. În noaptea de 20 iulie, Regele...[...]

Rege, de 87 de ani

Rege, de 87 de ani

În 20 iulie 1927 Mihai I a devenit, pentru prima dată, rege al României, după ce...[...]

Regina Maria

Regina Maria

În urma cu 76 de ani, la 18 iulie 1938, a trecut la cele veşnice Regina Maria, care a...[...]

REGIONALISM

Regionalizare, autonomie, reorganizare administrativă (II)

Scris la: 05.10.2012, de: Print

Foto 1

Una dintre ideile cu care VESTUL a repornit la drum este cea de susţinere a regionalizării, a descentralizării economico-administrative ca unică măsură ce poate asigura o dezvoltare prosperă a Banatului fără a depinde de Bucureşti. Continuăm astăzi, cu sprijinul Ligii Bănăţene, seria dedicată explicării conceptelor de regionalizare, autonomie, reorganizare administrativă.

Descentralizarea se prezintă sub două aspecte: descentralizarea administrativ-teritorială, care se referă la comunităţile locale şi descentralizarea tehnică, care se referă la serviciile autorităţilor administraţiei publice de stat.
Prin descentralizarea administrativ-teritorială este recunoscut dreptul colectivităţilor locale de a se autoadministra. O comunitate locală este considerată descentralizată dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
   -    beneficiază de personalitate juridică;
   -    dispune de autorităţi administrative proprii;
   -    supravegherea acestora de către autorităţile centrale se face numai prin intermediul unor forme de control stabilite de lege;
Comunităţile locale trebuie privite ca elemente ale colectivităţii naţionale care au interese proprii şi probleme locale specifice pentru care statul nu are capacitatea de rezolvare favorabilă,  prin mijloacele specifice pe care le are la dispoziţie. Pentru o cât mai bună organizare în vederea soluţionării eficiente a problemelor şi intereselor locale este nevoie de recunoaşterea juridică a colectivităţilor locale autonome.
Principiul descentralizării se referă la organizarea administraţiei publice în general, evocând existenţa colectivităţilor locale autonome, dar şi la tendinţa statului modern de renunţare treptată la prestarea serviciilor publice în regim centralizat în favoarea înfiinţării stabilimentelor publice sau a prestării lor de către persoane private. Pentru o bună funcţionare a autorităţilor administrative locale este nevoie şi de descentralizarea financiară.  Cum finanţarea responsabilităţilor este foarte importantă, descentralizarea financiară a fost şi este un element vital al procesului de descentralizare. Principiile de bază în domeniul alocării surselor de venit către administraţiile publice locale, asupra cărora majoritatea studiilor făcute la nivel mondial s-au pus de acord,  sunt:
- corelarea veniturilor în raport cu necesităţile, ca măsură necesară asigurării de venituri suficiente pentru acoperirea cheltuielilor;
-  echitatea veniturilor diferă invers proporţional cu capacitatea finaciară şi direct proporţional cu nevoile financiare;
- prevederea şi distribuţia fondurilor trebuie să se bazeze pe factori obiectivi, neinfluenţabili de autoritatea responsabilă.
De aceea, statul este cel care decide care dintre atribuţiile aflate în sfera administraţiei de stat vor ţine de competenţa serviciilor publice statale şi care vor fi delegate către sfera de competenţă a autorităţilor locale. În general, aprecierea capacităţii efective a autorităţilor administraţiei publice locale revine legiuitorului, care prin lege stabileşte atribuţiile acestora. Aşadar, dacă se consideră la acest nivel că autorităţile locale nu au capacitatea de a realiza anumite atribuţii,  acestea pot fi date în sarcina unor organisme deconcentrate sau chiar centralizate.
Centralizarea este procesul prin care statul creează autorităţi publice care să-l reprezinte şi să acţioneze în teritoriu pentru realizarea intereselor sale, dar şi ale locuitorilor respectivi. În acelaşi scop, statul a creat autorităţi şi la nivel central, care să-l reprezinte şi să asigure realizarea intereselor care se ivesc la acest nivel şi care apar ca o necesitate comună, general valabilă tuturor zonelor de interese. 
Prin centralizare se asigură o coordonare a serviciilor publice, care funcţionează în baza regulilor de subordonare ierarhică a acestora, fapt prin care se elimină suprapunerile de acelaşi nivel. Conducerea centralizată, în principiul subordonării ierarhice, asigură pe planul exercitării dreptului de control mai multe trepte prin care se realizează controlul şi se iau măsurile legale corespunzătoare, fapt prin care se oferă garanţii suplimentare pentru apărarea intereselor celor administraţi. Centralizarea excesivă poate fi definită ca o consecinţă a centralismului, în care orice instituţie locală se află în subordinea instituţiilor centrale şi funcţionează doar după dispoziţiile acestora. Acest tip de organizare administrativ-teritorială se regăseşte în special în statele conduse de regimuri totalitare.
Cristian COLOJOARĂ
Liga Bănăţeană


Sursa foto:http://www.sauer-thompson.com
Citiţi şi: Regionalizare, autonomie, reorganizare administrativă (I)
 

Copyright © 2011 Reproducerea totală sau parţială a materialelor necesită acordul în scris al Vestul.ro



Comentează






capcha


Reguli:
1. Vă rugăm folosiţi un limbaj civilizat;
2. Vă rugăm nu folosiţi cuvinte care pot jigni alte persoane care postează comentarii;
3. În comentariile dumneavoastră vă rugăm să vă referiţi doar la articolul afişat şi să nu atacaţi autorul sau autorii materialului;
4. Nu folosiţi un limbaj vulgar sau cu tentă sexuală;
5. Nu vom permite comentarii discriminatorii cu tentă xenofobă, antisemită sau rasistă;
6. Comentariile care intră în contradicţie cu regulile de mai sus vor fi şterse fără a se afişa vreun motiv;
7. Daca veţi continua să sfidaţi aceste reguli nu veţi mai putea să postaţi mesaje.

Comentând pe acest site, sunteţi de acord cu regulile precizate, le intelegeţi şi vă daţi acordul că le veţi respecta. Vă mulţumim.

jdDDkyfWwfN 12.06.2015 14:12

Apropo de modelul 2000 poate ar trbuei sa iei in calcul si cateva aspecte (poate uitate):- CDR a avut crestere in ultimul an dar nu i-a ajutat prea tare.- alba ca zapada de atunci (Mugur Isarescu) a luat peste un milion de voturi atunci si asta a fost aproape dublu de cat capra cu trei iezi (CDR2000) de care oricum nu prea reusise sa se diferentieze (si datorita simultaneitatii)- PNTcd n-a intrat pentru ca a strans toti iezii pe langa ea si a candidat ca alianta- sobolanii care s-au distantat la timp au avut scoruri importante (PNL,PD,UDMR)+ acum succesiunea locale-parlamentare-prezidenti ale poate fi decisiva caci analiza ta se uita la centru iar local lucrurile sunt mai colorate.+ acum functioneaza loteria uninominala si n-avem niciun motiv sa credem ca achizitiile postalegeri vor scadea ca fenomen. Mai ales ca suntem in situatia in care establishmentul numeste guvernulIn plus atunci structurile faceau opozitie, ceea ce nu-i cazul acum (cel putin deocamdata). http://ejjabrhih.com [url=http://mqsqup.com]mqsqup[ /url] [link=http://virixaj.com]virix aj[/link]

fDOteeXmZ9u 12.06.2015 09:09

PPS. Cred ca supraestimam <a href="http://kltcvgertc.com">e laruocrettl</a> roman cand credem ca Base si PD au in cap ca sunt alegeri in 2012 si 2016. Imi aduc aminte cum a intors-o in nici 14 zile Base in 2008 de la marirea salariilor profesorilor cu 50% este un gest iresponsabil, ne vom prabusi ca ungaria la exista bani pentru salariile profesorilor . Scorul PDL si al aliatilor PP poate fi boostat spectacular cu :- niste arestari in campanie, vezi DDD sau Becali in functie de cine e mai santajabil dintre ei,- niste inregistrari intre PSDisti, PNListi (ca vorba aia, lumea e curiooaaaasaaaa)- niste arestari de rude, parteneri de afaceri de candidati (vezi primaru' de Hateg care dupa ce i-au bagat progenitura in preventiv, acu' trecu de la PNL la PDL si participa la partiale).Asa se pot salva de la dezastru, intra in parlament, cresc si ii mananca pe PPisti cu transfugi si zorzonele poate isi fac si o majoritate in 2 ani cat mai e Base la maneta si iar le numeste PM. PPPS.In politica romaneasca, nimic nu se pierde si nimic nu se castiga (vezi buna parte din deputatii PRMisti care s-au reciclat la vreme in PDL si PSD). Apropo de asta nici macar o notita despre succesul lui Crin de a-si rockui un pic establishmentul propriului partid cu un guvern de outsideri? Pe hohotniuz am vazut ca e jale mare, postaci turbati. Nu ca e ceva ultrafundamental, dar pe praful asta, orice gest conteaza.

oEVZb0FWfu 11.06.2015 18:35

Sunt un pic socat de discursu' de la Bancorex1TV care chiar a avut tuse grasoe probabil s-au tras concluziile corecte in urma ratingului slab al discursuilui in Parlament, O sa zic numa' doua1) toti stim ca Ponta e febletea lui Base, in PSD (apoi vine Mitrea), de ce spune despre el verzi si uscate si ii plaseaza doua insulte pres , maimutica ? Poate i-or fi scazut actiunile lui Ponta in PSD, si inainte de congres ii da Base un UP , sa il legitimeze, sugereaza cineva pe realitatea ei. Oricum dezvaluirile lui Anastase si a lui Basescu nu au nicio logica, nu au mobil. Mah, pot sa cred ca Ponta e umil si ipocrit dar scena adusa ca argument nu are sens: Cum putea BAsescu sa il impuna pe Ponta candidat la Primarie din partea PSD? Poate din partea PDL. Dar nimeni nu a sesizat absurdul situatiei, toti au trecut in a comenta maimutica si presul.2) observ ca i-a revenit memoria lui Base si-a adus aminte de Crin care a avut probleme grele in 2004 motivandu-i si chiulul din parlament(nevasta, cancer, sinucidere) si ca l-a impins el pe listele PNL de Bucuresti(asta e iar o tara incredibil). Ce iar nu a conexat lumea e faptul ca acu' 10 luni cand i-a servit lui Crin una sub centura eu nu mi-am lasat nevasta la greu sau asa ceva, in plina intalnire la Cluj, sustinea ca el habar nu avea de probleme lui Crin cu nevasta, ca vorbea in general. Mare om si caracter! Cum ii spunea aliantei Dreptate si Adevar? Ironic!P.S. mi-a taiat IP-ul (din pacate era cel corect, acu' o sa ma smecheresc si eu) Tapa la hohotniuz asta pentru ca vorbeam si eu de o sluga far sa ma refer la el, cum nici el nu se referea la fata lui Base cand bancuia in contextul alegerilor euro de o iapa oarba si curajoasa care se infipsese intr-un pom. Ce oameni democrati, repoduc comentariul neaprobat si dur sanctionat: CHRYSLER nu CRYSLER bah sluga. A modificat Crysler slava Domnului, am si eu o satisfactie. Deci sa stiti ce cuvinte sunt tabu la hotniuz sluga, numai Tapa poate uza de el cand vorbeste de oamenii lui Vantu si Voiculescu.

Editorial

Editorial

Scris la: 1 Decembrie 2016

Memorandumul lui Maniu – mai actual decât oricând

“Luăm exemplul ţinutului Timiş, ţinut relativ bogat. Din acest ţinut, Statul încasează pe an aproximativ 5-6 miliarde. Ştiţi cât îi rămân din aceste miliarde pentru nevoile lui administrative, culturale, economice, sanitare etc.? 200 milioane!" Aceasta era situaţia în 1938, la 20 de ani de la Marea Unire. Astăzi, după încă 78 de ani, ce s-a schimbat?

Citeste articolul

Castelino Club pentru Copii in Timisoara

play