Vestul îşi propune ca prin opinii şi luări de poziţie să promoveze
valorile tradiţionale bănăţene şi descentralizarea economico-administrativă.

18 octombrie 1716

18 octombrie 1716

În 18 octombrie 1716, prinţul Eugeniu de Savoya intră în Cetatea Timişoarei,...[...]

Consilieri independenţi

Consilieri independenţi

Consilierii locali timişoreni Flavius Boncea şi Bogdan Herzog vor merge să mai...[...]

Pro Musica 41

Pro Musica 41

Prezent, zilele trecute, la repetiţiile formaţiei pentru concertul de revenire pe...[...]

BANAT

Perla pierdută a Banatului: Ada Kaleh (1)

Scris la: 11.03.2011, de: Mircea RUSNAC Print

Foto 1

Insula Ada Kaleh se află pe Dunăre, la 3 km mai jos de Orşova.


Acum, ea este acoperită de 30 m de apă, în urma construirii barajului de la Porţile de Fier. Însă existenţa ei până în 1970 a fost marcată de numeroase evenimente demne de menţionat şi putem spune chiar că ea a jucat de-a lungul timpului un rol destul de important în geopolitica regiunii. De asemenea, aspectul ei exotic şi specificul populaţiei pe care a avut-o au făcut ca amintirea sa să dăinuie în memoria bănăţenilor, şi nu doar în a lor.
Ada Kaleh avea o lungime de 1.750 m şi o lăţime maximă de 500 m, fiind populată în perioada interbelică de aproximativ 1.000 de locuitori, toţi de naţionalitate turcă şi de religie musulmană. A fost atestată documentar încă din antichitate, când Herodot o denumea Cyraunis, apoi într-un raport al Cavalerilor teutoni din 22 februarie 1430, sub numele de insula Saan, cu 216 locuitori. Regii unguri au întărit-o, ea mărindu-şi importanţa strategică odată cu desfăşurarea războaielor cu turcii din secolele XVI-XVII. După o lungă perioadă de nesiguranţă, în urma bătăliei de la Mohács din 1526 a fost pentru prima dată ocupată de turci. În timpul războiului din 1689 pe insulă au debarcat trupele austriece, fiind întărită de generalul Heister, dar otomanii au recucerit-o în scurt timp, păstrând-o până la pacea de la Passarowitz (1718), când a ajuns din nou în posesia Austriei.
În urma acestei păci, austriecii, la ordinul împăratului Carol III, au construit pe insulă o puternică cetate militară de tip Vauban (în formă de stea). Foarte bine întărită, aceasta avea două centuri de galerii în jurul unui fort central. La colţuri se aflau 20 de posturi de strajă, cetatea având şase porţi principale. Tot în colţuri se aflau patru pulberării, iar în interiorul cetăţii au fost clădite cazărmi şi construcţii auxiliare. În epocă, insula şi cetatea ei se numeau Noua Orşovă. Tot atunci, pe malul sârbesc al Dunării a fost ridicată cetatea Elisabeth de către austrieci. Aceasta a fost dărâmată mai târziu, în 1868, de către prinţul sârb Mihail Obrenović.

Bibiliografie: Ion Păsărică, "Frumuseţile naturale ale Banatului, cu localităţile climatice-balneare şi cataractele Dunării", Bucureşti, 1936, p. 31-32; "Ultima primăvară pe Ada Kaleh" (film documentar “Alexandru Sahia”, 1968); "Supravieţuitorii de pe insula scufundată de Ceauşescu", în Evenimentul zilei, 21 octombrie 2006.

sursa foto: istoriabanatului.wordpress.com

de Mircea RUSNAC

Copyright © 2011 Reproducerea totală sau parţială a materialelor necesită acordul în scris al Vestul.ro



Comentează






capcha


Reguli:
1. Vă rugăm folosiţi un limbaj civilizat;
2. Vă rugăm nu folosiţi cuvinte care pot jigni alte persoane care postează comentarii;
3. În comentariile dumneavoastră vă rugăm să vă referiţi doar la articolul afişat şi să nu atacaţi autorul sau autorii materialului;
4. Nu folosiţi un limbaj vulgar sau cu tentă sexuală;
5. Nu vom permite comentarii discriminatorii cu tentă xenofobă, antisemită sau rasistă;
6. Comentariile care intră în contradicţie cu regulile de mai sus vor fi şterse fără a se afişa vreun motiv;
7. Daca veţi continua să sfidaţi aceste reguli nu veţi mai putea să postaţi mesaje.

Comentând pe acest site, sunteţi de acord cu regulile precizate, le intelegeţi şi vă daţi acordul că le veţi respecta. Vă mulţumim.

Ana 14.03.2011 16:21

Sunt extrem de interesante si educative aceste articole. Istoria Banatului este foarte bigata si nu ne dam seama cat de frumoasa pana nu o cunoastem.

Editorial

Editorial

Scris la: 1 August 2014

Despre tramvaie: ce dacă-i vechi, de-i violet?

Dacă dorea să dea dovadă de implicare a cetăţenilor în actul decizional, domnul primar ar fi trebuit să îi întrebe pe aceştia dacă doresc tramvaie reabilitate sau tramvaie noi. Iar această întrebare trebuia să o pună după ce ar fi explicat că, de la fost administraţie, i-a rămas un proiect pentru achiziţia de tramvaie noi care avea rezolvat absolut tot – inclusiv o finanţare de circa 30 de milioane de euro.

Citeste articolul

Castelino Club pentru Copii in Timisoara

play